Медіадидактика
МЕДІАДИДАКТИКА ТА ЇЇ СКЛАДОВІ Г.В. ОНКОВИЧ
Україна, Київ, Інститут вищої освіти НАПН України
2. Сучасні канали поширення інформації дослідники поділяють на кілька груп: візуальні (друковані видання), аудіальні (радіоканали), аудіовізуальні (телебачення), змішані (мережеві) - й виділяють такі функції засобів масової інформації: інформаційну, впливу, коментарійно-оцінювальну, пізнавально-просвітницьку та гедоністичну (розважальну, що викликає позитивні емоції, почуття задоволеності) (Й.Дзялошинський, 2011). Медіаосвіта послуговується різними комунікативними мережами, тому й спроможна задовольнити інтелектуальні й професійні потреби особистості повною мірою. Наразі ми виділяємо три вектори розвитку медіаосвіти - професійно медіаорієнтований, медіапедагогічний та медіапсихологічний.
3. Дослідниками (С.Пензін, 1987; Г.Онкович, 1988, 1995, Ю.Усов, 1989; О.Федоров, 2001; 2010; Р.Хилько, 2001; Баранов, 2002; А.Короченський, 2003, І.Чемерис, 2008, Н.Духаніна, 2011 та ін.) визначено такі основні напрямки медіаосвіти: 1) медіаосвіта майбутніх професіоналів - журналістів (преса, радіо, телебачення, Інтернет), кінематографістів, редакторів, продюсерів та ін.; 2) медіаосвіта майбутніх педагогів в університетах, педагогічних інститутах, в системі підвищення кваліфікації викладачів вищих навчальних закладів і шкіл, на курсах з медіакультури; 3) медіаосвіта як частина загальної освіти школярів і студентів, що навчаються в звичайних школах, середніх спеціальних навчальних закладах, вишах, яка, в свою чергу, може бути інтегрованою з традиційними дисциплінами або автономною (спеціальною, факультативною, гуртковою тощо); 4) медіаосвіта в установах додаткової освіти та центрах дозвілля (будинках культури, осередках позашкільної роботи, естетичного та художнього виховання, в клубах за місцем проживання тощо); 5) дистанційна медіаосвіта школярів, студентів і дорослих за допомогою телебачення, радіо, системи Інтернет; 6) медіасамоосвіта. Вважаємо нині за доцільне виокремити 7) - медіаосвіту у вищій школі, оскільки вбачаємо її одним із резервів підвищення рівня фахової підготовки майбутніх спеціалістів, котрі не тільки послуговуватимуться набутими знаннями на студентській лаві, а й підтримуватимуть засобами медіа власний професійний рівень упродовж життя. У цьому руслі успішно працюють молоді українські науковці І.Гуриненко, Н.Духаніна, І.Сахневич, І. Чемерис, Н.Шубенко О.Янишин. 4. Перелік цих наявних напрямків засвідчує необхідність творчого розвитку різних медіатехнологій, а відтак - і перспективу медіадидактики, оскільки дидактика як розділ педагогіки „розробляє моделі соціально організованого навчально-виховного процесу з пошуком у кожний окремий історичний період практичної відповіді, як, якими засобами і способами організовувати діяльнісну сприйнятливість конкретного учня й учнівського співтовариства” (В.І.Бондар). 5. Медіадидактика має кілька складників. Один з них, визначений терміном „пресодидактика”, ми ввели в обіг ще у минулому столітті, коли розробляли методику використання масовокомунікаційних матеріалів на заняттях з мови як іноземної. Тоді ж було обґрунтовано терміни „пресодидактика” і „пресолінгводидактика”, тож сьогодні можемо стверджувати, що існують такі складники медіадидактики, як теледидактика, кінодидактика, мультимедіадидактика, Інтернет-дидактика тощо – залежно від специфіки того чи іншого засобу масової інформації, від того, до якого медіаджерела звертатиметься навчитель у процесі формування медіакомпетентності своїх учнів. У разі залучення до навчального процесу друкованих видань, говоримо про пресодидактику - використання преси для представлення мас-медіа як знаків національної культури, країнознавчих об’єктів, професійно-орієнтованих знань тощо. Медіаосвітні технології пресолінгводидактики прислужаться у вивченні мови – як рідної, так й іноземних, адже пресолінгвістика виокремилась у самобутню галузь філологічної науки. Чимало напрацювань з кінодидактики має наукова школа російського професора О.В.Федорова. Одним із перших теледидактів на пострадянському просторі стала І.В.Єршова-Бабенко з Одеси. А на ХІІ Конгресі МАПРЯЛ, що відбувся у травні минулого року в Шанхаї (Китай), була представлена низка напрацювань лінговдидактів з Інтернет-дидактики… 6. Медіадидактика, орієнтована на сферу спілкування, можливо, перебере на себе частину понять з ІКТ-технологій, які залишаться у сфері інформатики. Комп’ютерні комунікації суттєво впливають на формування нового змісту освіти, на організаційні форми і методи навчання. Поняття „інформаційно-комунікаційні технології” належним чином відтворює ці процеси. Однак нині ним послуговуються й фахівці з медіаосвіти, для яких за цим поняттям – технології використання „старих”, традиційних медіа. У разі, коди йдеться про залучення до навчального процесу „нових” медіа, доречно послуговуватися поняттям „інноваційно-комунікаційні” технології. У будь-якому разі медіазасоби використовуються для комунікації, тож і акцентується „комунікаційна” складова. Безперечно, наші розмірковування враховують щонайперше інтереси фахівців з комунікацій, оскільки для них визначальне – спілкування в соціумі, взаємодія між членами різних утворень і форм спільності людей. Спеціалісти ж з комп’ютерних наук вкладають у це поняття інший зміст. (Проте у будь-якому разі йдеться про інтернетдидактику як складову медіадидактики). 7. Досвід впровадження авторського експериментального курсу „Медіаосвіта” на кафедрі видавничої справи та редагування НТУ України „КПІ” засвідчує наявність і потребу нових технологій (наприклад, комплексні завдання для моделювання ситуації з практики медіаосвіти з різних тем курсу). Медіадидактика передбачає продуктивні форми навчання, що розвивають індивідуальність особистості, самостійність мислення, стимулюють творчі здібності через безпосереднє залучення в творчу діяльність, сприйняття, засвоєння знань про медіакультуру. Це ілюструють дисертаційні роботи та спецкурси аспірантів Інституту вищої освіти НАПН України Р.Бужикова, Н.Духаніної, А.Онковича, І.Сахневич, О.Янишин
Коментарі